Vol van alles! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van go-team2014zuidafrika - WaarBenJij.nu Vol van alles! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van go-team2014zuidafrika - WaarBenJij.nu

Vol van alles!

Door: Jolien

06 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Hey lieve mensen,

Vanuit Durban ons laatste verslag. Ontzettend bijzonder dat jullie zo meeleven en elke keer weer trouw ons blog volgen! Aankomende zaterdagochtend (9 augustus) is er om 11:00 een dienst op Heidebeek, waarin alle teams wat van hun ervaringen zullen delen. U bent daar natuurlijk van harte voor uitgenodigd!

Maar zover is het nog niet… Ook deze afgelopen dagen hebben we een geweldige tijd gehad met bijzondere gesprekken, leuke spelletjes, liedjes en ook is er weer volop geverfd! Maandag zijn we weer naar de organisatie Lungisani Indlela gegaan en daar hebben we de crèche afgeverfd. De vorige avond hebben we als team gebeden wat we als schildering op het gebouw konden verven. De uitkomst is te zien op de foto’s: een regenboog met Gods belofte ‘I’ll be with you everyday’. Bijzonder hoe God ook dit heeft duidelijk gemaakt: één van de teamleden heeft op Heidebeek namelijk een beeld gezien van een wit gebouw en een ander van een regenboog en daarnaast is Zuid-Afrika natuurlijk ‘a Rainbow nation’! (: Naast de crèche zijn we in de brandende zon (en dan te bedenken dat het winter is in Zuid-Afrika!) druk bezig geweest met een ander gebouw te verven, een schommel te maken en het speelhuisje te verven. Aan het einde hebben we onze handen in de kleuren verf gedaan en de huisjes opgevrolijkt met allemaal handafdrukken. Die middag hebben we weer een aftercare programma gedaan met zang, dans en spelletjes. We hebben gebeden voor het team van LI en daarnaast alle lieve kinderen uitgezwaaid. Lachende, zwaaiende kindjes die enthousiast met de bus mee rennen is geweldig en wat het gaaf dat we al het werk dat voor deze organisatie en de kinderen hebben mogen doen terug kunnen leggen in Gods hand. Hij gaat verder met het werk wij in Jezus naam hebben gedaan: wat een geweldige belofte! Toch blijft het hier niet bij en we mogen natuurlijk blijven bidden dat er een doorbraak zal komen in de Amaoti bevolking. Dat de waarheid van Jezus Christus wordt geopenbaard in een gemeenschap met zoveel verschillende religies en problemen in gebroken gezinnen!

Toen we weer terugkwamen bij het Good News Centre stond de braai al aan en Sven (de zoon van Ad en Karin, onze contactpersonen) was al druk bezig met het vlees. Onze buschauffeur, ‘opa’ en Joshua (wonen samen bij in het Good News Centre), Ad en Karin, Simon en Anneke, Audrey (meisje uit Amerika die in samenwerking met King’s Kids mime lessen geeft) en een ander zendingsechtpaar van YWAM Durban met hun twee kinderen. Het was erg gezellig en leuk om echte Afrikaanse dingen te proeven. Haha, een braai in Afrika gaat trouwens wel anders dan in Nederland: na een uur wachten komt in een keer al het vlees op tafel en dan tast iedereen toe en that’s it! (:

Dinsdag was een hele bijzondere dag vol nieuwe ervaringen! We zijn naar een kinderdorp geweest: LIV Village. Wauw, wat een getuigenis van Gods grootheid!! Eén man met één droom: een dorp op een heuvel waar kinderen lachend en spelend rennen over de velden en waar ze leren over Jezus. En nu is het vier jaar later en staat er gewoon een heel dorp met prachtige huisjes waar Afrikaanse vrouwen zorg dragen voor zes kinderen van 2 t/m 12 jaar. Er is een ziekenhuis met een fulltime dokter en zusters, een tandartspraktijk, een ruimte voor psychologische en fysiotherapeutische hulp, een gebouw met maatschappelijke werkers, waar kinderen gescreend worden, wanneer ze binnenkomen, er zijn 500 fietsen, piano’s, gitaren, speelruimtes, een groot voetbalveld, een school. Kortom: alles wat een kind nodig heeft om leren om weer kind te kunnen zijn. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf: kinderen worden pas in dit kinderdorp geplaatst, wanneer ze door medewerkers op straat gevonden worden, er wordt vastgesteld dat het kind geen naaste familie heeft om voor hem/haar te zorgen, er een heel proces van rechtszaken aan vooraf is gegaan en dus in het uiterste geval worden opgenomen in dit dorp. Elk van de 450 kinderen die nu in LIV Village wonen heeft een triest verhaal en een heftige geschiedenis. De visie is om uiteindelijk 1000 kinderen te kunnen opvangen. We hebben ’s ochtends een kinderprogramma gedaan voor ongeveer 90 kinderen met clowning, zang, dans en een Bijbelverhaal. Daarna kregen we een rondleiding, waarin we stil van Gods geweldige daden luisterden naar de verhalen. Tijdens de rondleiding kwamen we bij een groep jonge kinderen, waar Roselien en Loïs ook een clownsact voor hebben gedaan, we hen allemaal hebben geschminkt en een ballon voor hen hebben gemaakt. Lachende, stralende gezichtjes waar de pijn in de ogen van deze jonge kinderen of de verwondingen op hun lichaam soms een trieste geschiedenis onthullen lijkt heel tegenstrijdig, maar is tegelijk ook weer onvermijdelijk. Heel bijzonder hoe deze kinderen een hoopvolle toekomst wordt geschonken!

Dinsdagavond hebben we een tijd van gebed gehad hier in het Goods News Centre met mensen uit deze kerk. We hebben God gedankt voor het unieke van Afrika en we hebben gebeden of in Jezus naam de verschillen in Zuid-Afrika zullen wegvagen en dat mensen zullen beseffen dat het voor God niet uitmaakt hoeveel geld je hebt of tot welk ras je behoort. Daarnaast hebben we gebeden voor Israël, de gebroken gezinnen in Durban en ook de positie van de vrouw, want vele vrouwen staan er in voornamelijk in de sloppenwijken in Durban alleen voor: huwelijken komen nauwelijks voor en vrouwen staan er vaak alleen voor in de opvoeding van hun kinderen.

En vandaag is de één na laatste dag van onze reis aangebroken. Vandaag hebben we de afgelopen dagen geëvalueerd en we zullen onder andere een gebedswandeling gaan maken door Bottlebrush. Morgen zullen we om 13:30 vanuit het Good News Centre vertrekken en rond 19:00 zullen we de lucht ingaan! Bid jij mee voor een veilige reis en voor de laatste dagen: dat we nog even mogen knallen voor Jezus! Het ‘knallen’ houdt hier natuurlijk niet op.. De reis is nog maar het begin en eenmaal thuis kunnen we alles wat we hebben geleerd in praktijk gaan brengen! Want: de opdracht die Jezus ons geeft in Mattheüs 28 houdt niet zomaar op..

‘Ga dus op weg en maak alle volken tot Mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat Ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Groetjes,

Marlies, Eline, Fabienne, Roselien, Loïs, Anne-Willemijn, Paulien, Jessica, Nadia, Jaco, Maarten, David, Levi, Mirjam, Bernd-Jan en Jolien.

• 06 Augustus 2014 - 19:10

Hendrien:

Weer een mooi en indrukwekkend verslag.
    Heel gaaf om te lezen.
    Ik denk aan jullie en wens jullie Gods rijke zegen bij alles.
    Groetjes en een dikke kus aan Levi en David,oma Hendrien

• 06 Augustus 2014 - 20:06

Kees & Teuny:

Fijn dat jullie samen terug mogen zien op een goede tijd in Africa.
    We hopen en bidden dat jullie een goede en voorspoedige terugreis mogen hebben, zodat we elkaar zaterdag weer in goede gezondheid mogen begroeten.

Hartelijke groeten aan jullie allen, en een speciale groet voor Maarten en Jaco.

Kees & Teuny Penninkhof.

• 06 Augustus 2014 - 20:11

Dien Krijgsman:

Lieve Lois en andere medewerkers,

Wat een mooi werk hebben jullie gedaan. de kinderen die zoveel hebben meegemaakt zo mogen vermaken maar ook dat jullie hebben laten wie de Here Jezus is. Dat zij door jullie mogen zien dat Jezus er altijd voor hen is. Het is mooi dit werk in Zijn dienst te mogen doen. Ik wens jullie een behouden terugreis en bid jullie Gods onmisbare Zegen toe.

Veel liefs, Dien Krijgsman

• 06 Augustus 2014 - 22:12

Jan En Josje Toering:

Wat hebben jullie een mooie en bijzondere reis gemaakt. We hebben met veel plezier en belangstelling jullie blogs gelezen en ons ook verwonderd over het werk van God wat zichtbaar is geworden. We bidden voor een veilige thuisreis.

Hartelijke groet!!

• 06 Augustus 2014 - 22:33

Ard En Jolande:

Lieve Jolien en teamgenoten, weer genoten van de mooie dingen die jullie voor de kinderen hebben mogen doen. Geweldige tekst en belofte hebben jullie op het vrolijke gebouw geschilderd, echt prachtig. Jullie mogen een schakel zijn tussen God en mensen en hun hoop, aandacht en liefde geven. We bidden voor een veilige terugreis. We kijken uit naar zaterdag!! liefs Ard, Jolande en Mirjam

• 06 Augustus 2014 - 23:25

Ingrid V.d. Wal:

Zo indrukwekkend te lezen hoe God werkt door jullie heen bij al deze mensen

Zo mooi zo liefdevol zoveel kunnen en mogen doen in die korte tijd, ook zo bemoedigend voor de medewerkers daar en zo heerlijk dat we zeker mogen weten dat wat God door Jezus werkend door jullie heen in hen begonnen is zal afmaken en dat jullie een schakel mochten zijn en hebben mogen zaaien Wauw!!!

Geweldig!!! Wat een team!!Wat een inzet!!! Heb de link vandaag gekregen en bijna alles gelezen.

Een super reis terug! en een behouden thuiskomst.

You are blessed to be a Blessing
    GOD IS SO GOOD
    Liefs
    Ingrid

• 07 Augustus 2014 - 00:02

Timo En Marga:

Wat hebben jullie de afgelopen dagen nog veel mogen betekenen voor de jongeren daar!
    We wensen jullie veel zegen voor de terugreis en hopen dat jullie nog een beetje kunnen slapen in het vliegtuig.

Groet Timo en Marga

• 07 Augustus 2014 - 22:11

Wilfred En Willy:

Ha Lois en teamgenoten,

Het zit er bijna alweer op hè, we zijn zeer benieuwd naar je verhalen en hoe je het allemaal ervaren hebt.
    Jullie hebben heel veel mooie dingen mogen doen voor de mensen daar!
    Het is vast heel indrukwekkend wat je allemaal ziet en meemaakt, mooi en bemoedigend om te zien dat God overal is en werkt, ook door jullie heen....

We wensen jullie allemaal een voorspoedige en veilige terug reis toe.

groetjes van Wil en Wil en de kids

• 09 Augustus 2014 - 17:55

Lilian Bruggeman:

Ha Loïs,

Wij zijn erg benieuwd hoe je het gehad hebt....
    Het zal wel een hele ervaring zijn....
    Wel thuis!

Lieve groet,

Bert & Lilian, Gijs, Britt.

• 23 Augustus 2014 - 10:31

Thea Vermeer:

VOL VAN ALLES... goeie titel voor een indrukwekkende ervaring... God werkt.