Having a great time!! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van go-team2014zuidafrika - WaarBenJij.nu Having a great time!! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van go-team2014zuidafrika - WaarBenJij.nu

Having a great time!!

Door: Jolien

30 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Hey jij daar!

Zondagochtend hebben wij de kinderen uit de Harvest Church vermaakt. Wat was dat gaaf! We begonnen met een aantal vrolijke kinderliedjes te zingen. Daarna kwamen de clowns (Loïs en Roselien) in actie met een leuke improvisatie wat erg aansprak bij ons jonge publiek: fleurige schmink, clownsneuzen en ballonnen vielen goed in de smaak. Na deze act hebben Fabienne, Maarten, Jaco, Paulien en Nadia het verhaal van de Verloren Zoon voorgelezen en uitgebeeld met bijpassende kleren. Hierna hebben de kinderen een knutselwerkje gemaakt: een huisje, waarbij op de deur de tekst ‘My door is always open for you. God; your Father’ stond. Prachtige creaties kwamen tevoorschijn! Na dit geknutsel hebben we een bijzondere variatie op de typisch Nederlandse stoelendans gedaan, namelijk met zitzakken.

Deze kinderdienst hebben wij twee keer achter elkaar gedaan voor ongeveer 50 kinderen in de leeftijd van 5 t/m 15 jaar. Gaaf om de kinderen stralend te zien genieten en de bekende liedjes uit volle borst ziet meezingen. Wat ook gastvrij (en erg lekker  ) was: we kregen een broodje worst van de BBQ van één van de gemeenteleden.

Die middag hebben we ons dramastuk tot in de kleinste details doorgespeeld en vaak geoefend. Die middag was het dan eindelijk zover. In een prachtige dienst met geweldige aanbidding en een goede preek over ‘Christus die in ons leeft’ mochten wij ons dramastuk opvoeren. Gaaf om te zien hoe iedereen zo gefocust was op Jezus en zijn uiterste best deed. Mensen zijn aangeraakt en waren verrast door de radicale boodschap in het stuk:
Soms kan je zo’n grote strijd ervaren, wanneer je door al je verkeerde dingen heen toch weer bij Jezus terug wilt komen, maar dan mag je weten dat Jezus voor je zal vechten! Hij wil je vrijzetten en samen met jou genieten van Gods prachtige schepping!

Maandag zijn we weer naar de crèche gegaan en zijn we bezig geweest met het verven van het crèche gebouw. Fabienne, Paulien en Jolien stonden voor een bijzondere uitdaging. Plotseling werden ze meegenomen naar een klaslokaal met 20 leerlingen van 12 t/m 17 jaar die ze moesten leren schrijven, spreken en lezen in het Engels. Uhh… oké? Geen voorbereiding en geen idee op welk niveau de leerlingen waren… Achteraf bleek dat ze waren verward met andere meiden, maar ze stonden daar wel mooi voor die klas. De tijd is opgevuld met woordspelletjes, dansjes, liedjes en een quiz. Haha, wel een bijzondere ervaring, maar wat waren ze blij om weer buiten te staan!

Het crèche gebouw is helemaal geverfd. Wat een topwerk is er zo samen verzet! Aan het eind van volgende week zullen we hier nog terug komen om ook een mooie schildering op het crèche gebouw te zetten. Hier zullen we als groep voor gaan bidden. De crèche ligt op een heuvel en wat zou het mooi zijn als we hier een mooie boodschap op kunnen zetten wat harten zal raken!

’s Middags hebben we weer een aftercare programma gedraaid. Er waren dit keer ongeveer 150 kinderen. Heerlijk samen gezongen onder begeleiding van de gitaar en uiteraard ook weer gedanst. Loïs en Roselien hebben hun inmiddels zeer succesvolle clownsact uitgevoerd. Daarna hebben Loïs, Eline, Marlies en Roselien ontzettend veel kinderen geschminkt. Grappig om overal geverfde gezichtjes rond te zien lopen op het uitgestrekte ‘grasveld’. Jaco, Maarten en Jessica hebben lekker gevoetbald met de jongeren en verder is er nog geknutseld met de kinderen en zijn er mooie gesprekken geweest!

Die avond hebben Ad, Karin en hun zoon Sven met ons meegegeten. Ad en Karin zijn de contactpersonen van YWAM in South Africa. Zij maken o.a. deel uit van de organisatie LI (waar we ook de crèche en de aftercare programma’s hebben geleid) en de Harvest Church. Van hen hebben we vele leuke en bijzondere reacties gehoord op ons dramastuk van zondagavond.
Gaaf om te horen hoe God door ons heen mensenharten heeft aangeraakt! Na het eten hebben we weer teamtijd gehad en hebben een aantal van ons team hun getuigenis gegeven, waarna we samen voor hen hebben gebeden.

Dinsdag zijn we ‘verhuisd’. Van onze prachtige Bed & Breakfast aan de zee naar een mooi centrum midden in de wijk waar we in de ochtend zelfs apen in de bomen kunnen ontdekken. De naam van dit centrum is: ‘Good News Centre’ en dit is een kleine kerkgemeenschap van zo’n 100 leden. We hebben onze spullen uitgepakt en na alle inspanningen van de afgelopen dagen hebben we deze middag heerlijk genoten van de geweldige stad Durban. Onze buschauffeur heeft ons rondgereden langs mooie plaatsen en we zijn ook op het strand geweest met z’n allen. Sommigen hebben zelfs in de zee gezwommen. Haha, de temperatuur was hier overdag ongeveer 25 graden Celsius, wat voor de Afrikanen als winter wordt aanschouwd. We waren dus de enigen, maar een frisse duik doet altijd wonderen! Na heerlijk te zijn afgekoeld, zijn we naar de Bibliotheek gereden, waar we allemaal opgezette dieren op de foto hebben gezet. Van kleine vogeltjes tot een olifant en krokodil: het was er allemaal! Kunnen we toch nog zeggen dat we de welbekende ‘Big Five’ hebben gezien! 

Vandaag (woensdag) begonnen we weer met stille tijd, waarin we Handelingen 9 en 10 hebben gelezen. We hebben gelezen over hoe God mensen gebruikt om Zich bekend te maken in het leven van anderen. We mogen uitstappen in geloof en zo in vertrouwen op onze Vader anderen bereiken met Zijn liefde! Die ochtend kwam Marieke met haar man die onderdeel uitmaken van de gemeente van het ‘Good News Centre’ en zij kwam o.a. vertellen over wat deze gemeente allemaal doet in Durban. Aangrijpend om te horen hoe zij vaak wordt geconfronteerd met de armoede en de bijbehorende problematiek die zich afspelen in de sloppenwijken van Durban. Hierna zijn we bezig gegaan met voedselpakketjes maken. Als een echt team zijn we bezig geweest met de broodjes te bereiden en pakketjes samen te stellen. De sloppenwijk die wij hebben bezocht heet ‘Bottlebrush’ en hier leven zo’n 8000 kinderen. Zij leven vaak in schrijnende thuissituaties en veel van hen zijn wees. Sommige kinderen worden mishandeld, misbruikt en verwaarloosd. Wekelijks trekt Marieke met een team uit haar gemeente erop uit om in deze sloppenwijk zo’n 500-1000 kinderen wat eten te kunnen geven. Vandaag waren wij het team dat met haar meeging. Voor ons was dit een heftige, emotionele en ook bijzondere middag. Kinderen dragen vaak geen schoenen, kapotte kleding, zijn soms erg mager en hunkeren naar liefde. Toch was het geweldig om door met hen te voetballen, bellen te blazen en kaartjes uit te delen met een Bijbeltekst of een bemoedigende tekst een prachtige glimlach op hun gezicht te zien verschijnen. Ook is het bijzonder om deze kinderen te knuffelen en voor hen te bidden! Bid jij mee dat er een doorbraak komt hier in Bottlebrush en dat mensen worden aangeraakt met Gods liefde?

Even later, toen er wat boodschappen werden gedaan, zijn we ook in contact gekomen met Lisa. Een man die ook in de sloppenwijk leeft, geen baan kan vinden en vaak last heeft van nachtmerries. Mooi was het om te zien hoe hij in zijn schrijnende leefsituatie een groot vertrouwen heeft in God. Samen hebben we gepraat over het evangelie en we hebben voor hem mogen bidden. Hoewel hij graag mee had gewild naar Nederland, voelde hij zich erg bemoedigd. Bid jij mee dat Lisa een baan mag vinden, zijn nachtmerries zullen verdwijnen en hij Gods liefde en troost mag blijven ervaren in zijn leven?

Dit was het weer voor deze keer. (: Morgen zullen we naar een school gaan en een programma voor zo’n 1000 kinderen doen. Ook zullen we weer voedsel in Bottlebrush gaan uitdelen.

We hebben een geweldige tijd en we merken echt dat we als groep groeien in het geloof en ook steeds hechter worden. Met de jongens David & Levi gaat het super! We genieten van hun aanwezigheid, enthousiasme en puurheid! We hebben het enorm gezellig en genieten van deze bijzondere, mooie stad!

Groetjes uit Durban,

Anne-Willemijn, Fabienne, Jessica, Paulien, Loïs, Jaco, Nadia, Maarten, Roselien, Eline, Marlies, David, Levi, Mirjam, Bernd Jan en Jolien.

• 30 Juli 2014 - 22:13

Ard En Jolande:

Wat een geweldige berichten horen wij van jullie vanuit het verre Zuid-Afrika. Wij worden helemaal enthousiast hier. Geweldig dat een ieder van jullie team zijn of haar talenten inzet voor de mensen daar en zo Gods liefde mogen doorgeven. Jullie maken ook heftige dingen mee en dan is het goed te horen dat jullie als team een hechte band hebben met elkaar.
    We bidden voor jullie en wensen jullie veel zegen toe. Dikke knuffel voor Jolien, liefs van ons.

• 31 Juli 2014 - 10:30

Esmeralda:

Wow, kippenvel krijg ik van jullie prachtige verhalen en bijbehorende foto's!! Ook hier worden we heel erg enthousiast over het mooie en dienende werk dat jullie mogen doen! Prijs God hiervoor!! Wij blijven bidden dat God door jullie heen levens mag veranderen en dat deze reis ook een levensveranderende ervaring voor jullie zelf mag zijn. Bemoedigend ook om te zien dat er nog zoveel jonge mensen zijn die hun vakantie willen dienen in God's Koninkrijk.

Bedankt voor juillie prachtige verhalen en foto's...ik ga nu zingen mijn was wegstrijken!!

Jessica, dikke knuffel van ons en van je nichtje Jade die vandaag hier is....

Esmeralda

• 01 Augustus 2014 - 11:16

Caroline:

Wat een geweldige mooie verhalen. Jessica (kampeert bij ons in de tuin) zeg spontaan,,ik wil er ook heen". Zo super bemoedigend om jullie werkzaamheden te lezen. En dat jullie allemaal op een eigenwijze je bijdrage geeft. Wat goed om te horen dat verschillend gemaakt zo mooi is. Ook bijzonder dat jullie als groep zo groeien. Wij bidden mee voor alles wat jullie schrijven. Gods zegen geweldige groep en speciaal voor loïs een dikke knuffel van: Amé, Iza, Lisbel, Rainiel, David, Friso, Jacco, Jessica, Geert en Caroline